25 mar Sprawdzenie stanu trzeźwości przez pracodawcę
Aktualnie przepisy prawa nie przewidują możliwości badania pracownika na obecność alkoholu czy innych środków odurzających przez pracodawców. Zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, kierownik zakładu pracy lub osoba przez niego upoważniona mają obowiązek niedopuszczenia do pracy pracownika, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się on do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy. Okoliczności stanowiące podstawę decyzji powinny być podane pracownikowi do wiadomości.
Kto przeprowadza badanie
Na żądanie kierownika zakładu pracy, osoby przez niego upoważnionej, a także na żądanie pracownika, badanie stanu trzeźwości pracownika przeprowadza uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego, np. policja. Potwierdza to stanowisko Urzędu Ochrony Danych Osobowych z 27 czerwca 2019 r. które wskazuje, że pracodawcy nie mogą samodzielnie prowadzić kontroli stanu trzeźwości pracowników.